Tuesday 29 November 2011

kau dan aku adalah berbeza

Berbeza..
Dalam kehidupan seharian, kita selalu bertembung dengan perbezaan. Perbezaan seringkali menjadi pencetus masalah sehingga berlanjutan menjadi konflik, apabila kita bertembung dengannya cara yang tidak betul.

Didalam perbezaan itu, tersimpan erti yang harus difahami. Dengan perbezaan, kita mampu merasakan makna kebersamaan, sehingga kita dapat  memahami bahawa perbezaan adalah alasan untuk sebuah pengertian.
Perbezaan merupakan keadaan, sifat dan ciri yang diciptakan Tuhan dengan tujuan agar manusia saling mengenal, berinteraksi, saling memahami dan memberi manfaat satu sama lain. Memahami dan menghadapi perbezaan, memang bergantung kepada cara kita menyesuaikan perbezaan tersebut.


Perbezaan dilihat dari sudut perbezaan idea, pendapat dan kepercayaan sehingga kadangkala, jika kita tidak bijak dalam menguruskannya, ia  akan berakhir dengan konflik. Sikap saling menentang  ini mudah sekali untuk mencetuskan pertengkaran. Walaupun pertengkaran itu hanya terjadi dimeja makan 




Sahabat, marilah belajar  dalam berbezaan pendapat dan carilah persamaannya.
Bukankah orang yang berbeza pendapat itu bagus ( jika tutur kata, penyampaian, ekspresi yang dilakukan dengan baik, bijak, dan santun)  Kalau semua orang pendapatnya sama.. buat apa bermesyuarat ramai -ramai, kan? Baik sorang – sorang sahaja.
Bukankah,
Kita memerlukan  pendapat yang berbeza supaya dapat  menambahkan wawasan kita.
Kita memerlukan pendapat yang berbeza supaya dapat mengukur idea kita (benar atau tidak, terpulang..)
Kita memerlukan pendapat yang berbeza supaya kita  semakin matang & kuat
Walaupun perbezaan pendapat itu baik, tetapi ada baiknya kita mengawal perbezaan kita itu terutama dalam sesuatu majlis, supaya keadaan menjadi harmoni. Dibawah adalah beberapa tips yang berguna :
Pertama, Jangan terlalu menonjolkan perbezaan.
Seseorang ataupun sesuatu bangsa akan rapuh jika tidak dapat menguruskan  perbezaan. ”Jangan sibuk melihat perbezaan sebelum sibuk melihat persamaan. Jika kita terus – menerus mempertikaikan perbezaan maka semua akan jadi musuh.
Beza pendapat adalah wahana saling melengkapi

Kedua, jangan sibuk menonjolkan diri sendiri.
Makin sibuk seseorang menonjolkan diri sendiri, dia akan semakin tidak disukai oleh orang disekitarnya.  Oleh kerana itu berhentilah menyebut kebaikan – kebaikan diri sendiri atau rasa kita sudah berjasa besar.
”Semakin ingin kita dipuji dan semakin ingin dihormati, semakin ramai yang akan sakit hati. Kalau ingin dihargai jangan overacting.
Jadilah seperti Jantung.  Tidak pernah banyak cakap. Namun, jantung selalu bekerja setiap hari tanpa henti.
Jadilah seorang yang Ikhlas. Orang yang ikhlas  pandai menyembunyikan kebaikannya sebagaimana menyembunyikan keburukannya.
Saidina Ali RA pernah mengatakan bahawa orang yang ikhlas sekecil mana pun kebaikannya, Maka Allah yang membesar-besarkannya. Tetapi Orang yang riya’  maka Allah yang akan menghina orang yang riya tersebut.
Dikisahkan  Abu BakarAssiddiq Ra  selalu gementar apabila dipuji orang. “Ya ALLAH, jadikan diriku lebih baik daripada sangkaan mereka, janganlah Engkau hukum aku kerana ucapan mereka dan ampunilah daku lantaran ketidaktahuan mereka”
“Tempatkanlah sesuatu pada tempatnya dan kena dengan kesesuaiannya”

Ketiga, jangan meremehkan orang lain.
Seseorang  tidak akan dapat berkerja dengan baik  jika tidak mampu menghargai kerja orang lain.
Ketika Nabi Isa AS dihina oleh orang lain. Nabi Isa menjawab dengan perkataan yang baik, beliau berkata “Setiap orang akan menafkahkan apa yang dimilikinya”

Keempat, Memulakan sesuatu dari diri sendiri.
”Kalau ingin berjaya, berhentilah berharap dari orang lain. Sandarkan harapan hanya pada Allah semata – mata.”
Berbuatlah kebajikan untuk orang lain. Seikhlas dan semampu yang kita lakukan walaupun bernilai kecil. Dan jangan pula kita mengarah orang lain berbuat kebajikan sedangkan kita tidak
Orang yang terlalu sibuk menuntut orang lain, tanpa berbuat sesuatu. Dialah yang akan dibinasakan oleh tuntutannya itu sendiri.  Ukhuwah itu tidak boleh terpupuk dengan menuntut orang lain. Ukhuwah dan persatuan itu syaratnya adalah menuntut diri sendiri.
Penutup
Al-Imam Ali bin Abi Thalib RA. Berkata : ”Dunia itu selalu bergerak menjauh dari kehidupan manusia, sedangkan akhirat selalu bergerak mendekatinya. Masing-masing dari keduanya mempunyai hamba yang setia kepadanya. Maka, jadilah kamu sekalian sebagai hamba akhirat dan janganlah kamu sekalian menjadi hamba dunia. Sesungguhnya di dunia inilah tempat beramal dan tidak ada penghisaban, sedangkan di akhirat nanti adalah saat penghisaban dan bukan tempat beramal”





Jom cakap-cakap