Tuesday 25 December 2012

bila hati dah sayang .

setiap orang punya rasa ,
setiap orang ada hati dan perasaan .
ingin mencintai dan dicintai itu fitrah ,
Allah ciptakan manusia itu berpasang-pasangan lelaki dan perempuan .
lalu Allah berikan "perasaan" itu dengan izinnya .
maka wujudlah "perasaan" itu diantara mereka iaitu lelaki dan perempuan itu .

adam tolonglah .

ya mungkin lia juga begitu .
ada yang cuba mendekati lia walaupun lia sedemikian rupa [GEMUK]
semuanya atas izin Allah .
lalu lia bertanya
"apakah benar itu yang aku rasakan ? "
"apakah benar dia imamku? "
hati lia tertanya-tanya .

"ini kah yang aku rasakan ? "

kita selalu terkeliru 
antara cinta dan cita

haaa sungguh lia bencikan itu !
lalu lia bertanya lagi pada hati lia 
"apakah kau sudah bersedia?"
"apakah ini masanya?"

lalu akal yang menjawab
"belum lagi Jamiliah , ini bukan masanya"

lia bertanya kepada hati  lagi
"mengapa?tahukah engkau bahawa aku begitu cemburu melihatnya?"

akal yang menjawab
"ada yang lebih menyayangi kau Jamiliah"

lia bertanya kepada hati lagi
"siapa ? katakanlah . akan ku cintainya sepenuh hati ini.katakan lah siapa dia,jawab wahai hati , mengapa akal yang menjawab persoalanku , jawab wahai hati !"

akal yang menjawab
"Allah. Dia yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dia yang mencintaimu dalam diam,Dia berikan kau "kasihnya" agar kau hidup sempurna. ya Dia lah yang mencintai kau dalam diam wahai Jamiliah. ketahuilah"

subhanallah , ada yang mencintai lia .
mengapa lia terlalu kufur dengan nikmat yang telah dikurniakan.
Allahuakbhar !

lalu lia bertanya lagi kepada hati
"hati , kenapa kau tidak menjawab persoalanku"

lalu baru hati menjawab
"sungguh aku tidak mampu"

kelu lidahku , hanya itu yang hati katakan kepadaku

kemudian hati berkata lagi
"jika kau meminta aku yang menjawab persoalanmu, nescaya aku akan mengikut nafsumu untuk mencintai dan dicintai seseorang . akal lebih arif dariku . sungguh aku tak mampu"

Ya Allah . cukuplah hanya Engkau bagi ku .

#wahai bakal suami ku
#wahai bakal imamku
ketahuilah tika aku sedang mencoret titipan ini , aku sedang memikirkan tentang dirimu .
siapakah geranganmu , dari mana datang mu , sungguh aku menanti kehadiranmu

#wahai bakal suami ku
#wahai bakal imamku
jika satu hari ini diri ini telah kau miliki , 
penuhilah dada ku dengan imanmu ,
pimpinlah tanganku menuju jalan itu bersamamu.
aku dahagakannya .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
antara cinta dan cita .
selepas hati dan akalku menjawab persoalanku , kini aku tahu apa yang perlu aku cipta .
iaitu cita-cita .
ya lia perlu cipta cita-cita itu .
lantas melupakan seketika keinginan untuk mencintai dan dicintai .
bila sudah TIBA MASANYA , lia akan melamar dia . BAKAL SUAMIKU , BAKAL IMAMKU :)
lia nak ikut Siti Khadijah , isteri Rasullulah yang melamar Rasullulah mengunakan orang tengah .
insyallah.

misi utama sekarang lia perlu ingat balik apa tujuan lia datang sini .
untuk kejar cita-cita lia .
Jamiliah , Jangan ikut nafsu sangat.
mencintai insan tak semestinya memiliki :)
kuat dan tabah kan hatimu wahai Jamiliah ,
perjalanan masih jauh lagi .
semoga kuat !
doakan saya ^__^









Jom cakap-cakap