Wednesday 21 March 2012

nenek . .

NENEK . .
satu-2 nya gelaran yang aku panggil buat dia,
satu-2 nya insan yang amat aku sayangi dlm dunia. .

tapi kenapa mesti nenek ?
kenapa ?
dr kecil nenek yang menjaga aku . .
ya , sjk aku di lahirkan lg. .
nenek mandikan aku , nenek yang sikatkan rmbut aku . .
segala-2 nya nenek lakukan utk aku. .
mungkin aku satu-2 nya cucu perempuan dr mak aku. .

DULU. .
setiap pagi mak n ayah aku pergi keje , mesti hantar aku kt umah nenek. .
aku ingat lg waktu tu , aku msh terasa. .aku belum skolah lg . .
ya , waktu tu aku menangis bila mak n ayah aku biarkan aku tinggal di sini ,
tinggal bersama NENEK TUA yang aku masih belum mengenali yang dia itu nenek aku . .
dia cuba tarik aku , pujuk aku yg nga nangis ni . .
"nt mak ayah dtg balik amek , jgn nangis ya"


sampai satu masa , aku sudah berumur hampir 6tahun ,
waktu tu aku nakal sgt-2
nenek hampir-2 nak pukul aku. .
dulu aku selalu bermain dgn bdk laki-2
main pondok-2 , main nyorok-2
main kawin-2. .
mmg nakal sgt. .
berlari sana , berlari sini  .

masa tu aku kecil lg . .
aku bencikan along aku ,
dia selalu sakat aku ,
de satu hari tu aku menangis sbb along aku amek ais milo yang aku simpan dlm peti ais,
nenek aku mrh along aku ,
smpai along aku lari naik atas bukit . .
mgkin sbb mengajuk. .
seronok bila dpt ngk nenek ketawa,
dulu masa aku mula-2 kje , mcm2 benda aku cerita pd nenek . .
aku ngk nenek seronok bila dgr cerita aku. .

setiap kali cuti , aku mesti balik jenguk nenek. .
bulan lps dah jarang aku blik kampung ngk nenek. .
tup-2 aku dpt berita nenek aku jatuh bilik air,
aku mula risau
ni kali kedua nenek jatuh blik air . .
nenek dah start susah nak jalan , 
klu nk g blik air , mesti gne tongkat , 
klu nk bangun , mesti ada org papah . .

sejak dr hari tu , aku mula balik kampung setiap kali cuti . .
aku mula belajar jaga nenek . .
nenek minta air , aku pergi ambilkan . .
nenek sejuk , aku selimut kan . . aku pkai kan stokin . .
nenek nak buang air , aku papahkan . .
nenek nak pakai pampers , aku yang pakaikan . . 
masa tu nenek kuat lg . .

seminggu lps tu , aku balik lg. .
aku negok nenek dah x gne tongkat. . leh jln. .
NENEK SIHAT ! gembiranya aku waktu tu . .
alhamdullilah . . syukur sgt pd Allah . .
hati aku dah x risau sgt. .

minggu seterusnya aku blik lg ,
dengan HARAPAN nenek makin sihat . .
KEBETULAN hari tu result SPM aku kluar
21/3/11

"assalamuaikummmmmm" 

dengan cerianya aku bg salam ,
mata aku xde tempat len nk panjang melainkan mencari nenek kt tmpt yg selalu nenek baring . .
kali ni aku masuk , katil yang nenek baring tu dah xde . .
dah len aku negok tmpt tu . .
sekali aku terpandang sebujur tubuh terbaring kt atas tilam yg tebal . .
aku cuba masuk kedalam lg
aku ngk nenek aku mcm letih sgt . .
mcm x boleh bergerak . .
mata nenek sentiasa tertutup . .

"nenek x apapa ke ? hati aku tertanya-2

kenapa ngn nenek ? kenapa ?
ari tu nenek sihat , nenek kenapa nenek ?

nenek x sedar yg aku dah blik ,
sangkaan aku nenek tidur . .
ya nenek tgh tidur . .

ari ni aku nmpk ksh seorang suami kepada seorang isteri . .
atuk suapkn nenek makan ,
atuk pakaikan nenek stokin . 
atuk pasangkan nenek kelambu. .
kasihnya atuk pada nenek. .



atuk dan nenek yang jaga aku sejak keluar dr rumah mak aku ,mereka menyayangi aku . .
itu la kasih sayang dan pengorbanan yang x pernah aku rasa ..

aku ingt lg ,
masa tu aku tingkatan4 . .
aku g sekolah naik basikal . 
masa tu aku mmg dah tgl dgn nenek. .

"nenek , akak balik lmbt sikit ari ni . . tayar basikal pancit"
aku call umah nenek , kalu x nt nenek risau aku x balik-2 , kebetulan juga aku ada lthn kawad,
aku sangka kn dah x ada org yg nk risau kn aku lg , rupanya nenek tua ni juga yg risau

"nt tgu atuk kau dtg bwk pam"

lps aku blik dr beli air , aku nmpk atuk aku tercari-2 aku . .
aku ngk dlm bakul moto de pam . .
mse tu sgn gila atuk dtg bwk pam . .
time tu x ramai org , sume dah blik . .

"kakak , mana basikal ? "

"ada kat dalam , nt jap"

atuk pam basikal aku , tayar x kembang-2 . .
paling aku terharu bila atuk suruh aku blik umah gne moto dy . .
atuk bg kunci moto tu . .
tahu atuk balik naik apa ?
naik basikal aku yang pancit tu ngn helmet-2 sekali . .
aku ngk punya payah atuk kayuh basikal aku tu . .
dah la tu atuk dah lama x naik basikal , terkial-2 atuk bawak. .
mcm nk jatuh pn de jgk. .
jauh pula tu kandang ngn pdg temu . .
atukkkkkk . . berat hati aku ngk atuk bawa bsikal tu. .

"bagusnya atuk kau jamy"

start dr hari tu , aku tahu atuk sayangkan aku. . .
besar pengorbanan atuk buat aku . .
atuk sangup bawa basikal aku tu semata-2 nak bg aku blik naik moto . .
atuk . .
terima kasih sgt-2 . .
:'(



akak sayang nenek , jgn tglkn akak ,
kalau nenek x ada , siapa nk sayang akak ?
kalau nenek x ada , siapa yang nk pujuk akak ?
kalau nenek x ada , siapa yg nk jaga akak ?
siapa nek ? ? akak xada siapa-2 selain nenek. .
akak sayang nenek . .

de masa tu aku bru blik skolah . .
letih sgt . . xtw kenapa. .
aku pun tidur . .
tiba-2 kepala pening ,badan panas sgt . .
rse mcm ada benda yg hempap aku . .
aku dgr ada org masuk dlm rumah ,
aku dgr suara mak n mokde aku . .
aku xleh nak bergerak , aku menangis nak minta tlg . .

"tu asal dah menangis tu" aku dgr mokde aku ckp . .
tangisan aku lgsg x dihiraukan . .

aku menangis dan terus menangis ,

"yahhh , ouhh yahhhh" 
ada org pgl aku , msti nekcik . dy sowg je pgl aku yahh dlm kmpung ni. .

agaknya dy dgr aku menangis , dia masuk cri aku . .
akhirnya , tangisan aku di dengari . .

"panas ni yahh , kau kenapa ?"

aku nk jwb pn susah , xleh bersuara . .

"demam ke yahh ? sakit kepala ? "

"nenek mne nekcik ?" 

"nenek kau x ada , kluar pergi terapi"
patut aku menangis nenek x dtg-2 . .
nenek x ada . .

"nt jap ya yahhh , nekcik prgi pgl mak kau"

lama aku tgu x muncul-2

"ni kak , dak yahhh dia menangis dr td , bdn dia pns . . dah bg thu mak dy , mak dy TAK NAK BAWA PERGI KLINIK , MAK DIA KATA BIAR DIA PERGI NAIK MOTO SENDIRI , ehhhh aku ckp bdk ni demam"

nenek dah blik rupanya , lg kuat aku menangis . .
nenek papah aku keluar blik , 
dah masa tu aku hanya pakai simis ngn kain skolah je . .
terkulai aku nk bangun . .
berat sgt . .
NENEK AMEK DAUN BUNGA RAYA , 
nenek yang basah kn bdn aku ngn bunga tu,
bru aku rasa lega. .
nenek bg minum air . .
nenek yang msk kn bubur , suapkn aku mkn . .

esk harinya aku msh sakit . . 
asyk terbaring je . . aku bring kt tmpt yg nenek bring tu ..
nenek sentiasa ada di sisi aku waktu tu ,
bila makan je , termuntah . .
bila minum je , kluar blik ..

"bluekkkk , , bluekkkk"

masa tu sdre aku dr merlimau pn de  , x slp aku ada knduri dkt2 situ . .
mak n mokde aku pn de . .
aku sakit , mak aku x nmpk ke ? nenek juga yg jaga . .

last-2 mokteh aku smpai , sbb dtg knduri tu la . .
dia ngk aku sakit . .
"kenapa ni ? "

"demam"

"abis tu x bawa g klinik"

masa tu sbtu , klinik krjaan tutup. .
xde sapa nk bawa aku. .

"dah-2 jom , aku bawakan pergi klinik"
mokteh aku jgk yg bawakan . .

nenek papah aku masuk kete , siap bawa bekal air putih lg. .
masa kt klinik KELUARGA tu , bdn aku skit gila . .
pening yg tahap melampau punya . .
NENEK YANG PICITKAN BELAKANG BADAN AKU
sayangnya nenek pd aku. .

esk pula nya tu , 
aku demam lg . .serius xpnh seteruk ni. .
aku ngk nenek ORANG YANG PALING RISAU
nenek tpn mak aku soh bawa g hospital ,
takut suspect denggi,

'kenapa mak x tepon ? boleh bawa dia pergi klinik "
MAK AKU KATE ! 

waktu tu hanya nenek yang prihatin pd aku. .


ada satu peristiwa yang aku x leh lupa juga ,
waktu tu aku menangis gila-2. .
(ada sbb kenapa aku menangis masa tu )

"kakak , jgn nangis mcm ni, kau x syg nenek ke ? kalau sayang nenek , jgn nangis . .
kau nangis , nenek pn nangis .. nenek syg kau , jgn buat nenek mcm ni kakak. lupakan je psl..................."

masa tu aku nmpk mata nenek akuberair, ckp pn bergetar-2

********************************************************************
nenek , jgn tinggalkan akak. .
akak perlukan nenek . .
kalau nenek tak ada nanti , akak nak tinggal dgn siapa nek ?
akak paham derita yang nenek lalui skg , akak paham nenek . .
tp akak xleh pikul kesakitan tu , akak xleh pikul beban seksa nya. .
kalau akak sndri x sgup , ini pulakan nenek :(

nenek , jgn pergi sebelum akak bertemu jodoh akak ,
akak perlukan nenek. .
tlg la nenek cepat sembuh , akak x sgup ngk nenek terbaring kt situ . .
akak nk nenek akak yg dulu , yg ketawa dgn akak , yg boleh jln kt tepi sawah ngn akak ,
akak nak nenek jd mcm dlu. .

NENEK ! ! ! ! :'(





Jom cakap-cakap